Thursday, June 30, 2016

PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN KHAS

Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan Khas
 Perkembangan dan penggunaan ICT (Information and Communication Technology) atau dipanggil “Teknologi Komunikasi dan Maklumat”,khususnya dalam pendidikan, bukan lagi merupakan sesuatu yang asingdi Malaysia. Perkembangan ICT menjanjikan potensi besar, terutamadalam pendidikan, iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar,cara memperoleh maklumat, cara menyesuaikan setiap maklumat, dansebagainya. Sejajar dengan perkembangan ICT dalam dunia pendidikan,Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil beberapa langkahdalam mengintegrasikan penggunaan ICT dalam proses pengajaran danpembelajaran (P&P) di semua peringkat sekolah. Proses P&P yang berlakumerupakan elemen penting dalam meningkatkan pencapaian akademikpelajar.

Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias perkembanganICT yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P yangberlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujukpada kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas,termasuklah peristilahan, doktrin, atau ajaran.Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh guru dalam mendidikpelajar khas. Ini kerana pendekatan penerimaan pembelajaran merekaamat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effandi Zakaria (2004), pelajarkhas ini menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang. Merekamenghadapi masalah berkaitan pengiraan, bahasa, dan sebagainya.Oleh itu, mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaianberbanding pelajar-pelajar biasa yang sebaya dengannya. Justeru itu,pengenalan ICT kepada pelajar khas merupakan satu idea yang perludipertimbangkan terlebih dahulu, kerana ICT memerlukan pelajar yangmenguasai dan berkemahiran dalam menggunakannya.

Oleh itu, tahappelajar khas yang sederhana dalam pencapaian akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat menguasai ICT. Ini akan menjadi satu kerugian jika ICT tidak diaplikasi dalam pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan, Negeri Pahang, Malaysia didapati bahawa penggunaan makmal komputer untuk penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan komputer di Sekolah Pendidikan Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah berbeza.


No comments:

Post a Comment