Penggunaan Teknologi Dalam Pendidikan Khas
Perkembangan dan penggunaan ICT (Information
and Communication Technology) atau dipanggil “Teknologi Komunikasi dan
Maklumat”,khususnya dalam pendidikan, bukan lagi merupakan sesuatu yang asingdi
Malaysia. Perkembangan ICT menjanjikan potensi besar, terutamadalam pendidikan,
iaitu dengan mengubah cara seseorang belajar,cara memperoleh maklumat, cara
menyesuaikan setiap maklumat, dansebagainya. Sejajar dengan perkembangan ICT
dalam dunia pendidikan,Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengambil
beberapa langkahdalam mengintegrasikan penggunaan ICT dalam proses pengajaran
danpembelajaran (P&P) di semua peringkat sekolah. Proses P&P yang
berlakumerupakan elemen penting dalam meningkatkan pencapaian akademikpelajar.
Pendidikan khas juga tidak terkecuali dari tempias
perkembanganICT yang mana ia banyak memberi faedah kepada proses P&P
yangberlaku di sekolah pendidikan khas. Analisis pendidikan khas merujukpada
kegiatan yang menjelaskan unsur-unsur dalam pendidikan khas,termasuklah
peristilahan, doktrin, atau ajaran.Beberapa perkara perlu dipertimbangkan oleh
guru dalam mendidikpelajar khas. Ini kerana pendekatan penerimaan pembelajaran
merekaamat berbeza dengan pelajar biasa. Menurut Effandi Zakaria (2004),
pelajarkhas ini menunjukkan kesukaran dalam keupayaan visual ruang.
Merekamenghadapi masalah berkaitan pengiraan, bahasa, dan sebagainya.Oleh itu,
mereka mempunyai keupayaan yang terhad dalam pencapaianberbanding
pelajar-pelajar biasa yang sebaya dengannya. Justeru itu,pengenalan ICT kepada
pelajar khas merupakan satu idea yang perludipertimbangkan terlebih dahulu,
kerana ICT memerlukan pelajar yangmenguasai dan berkemahiran dalam
menggunakannya.
Oleh itu, tahappelajar khas yang sederhana dalam pencapaian
akademik dibimbangi akan menyebabkan mereka takut dan tidak berminat
menguasai ICT. Ini akan menjadi satu kerugian jika ICT tidak diaplikasi dalam
pendidikan kerana banyak kelebihan boleh digunakan melaluinya. Berdasarkan
kepada kajian dokumentasi yang dilakukan oleh Mohd Arif Hj Ismail dan Norsiati
Razali @ Mohd Ghazali (2003) ke atas sebuah sekolah bestari di daerah Kuantan,
Negeri Pahang, Malaysia didapati bahawa penggunaan makmal komputer untuk
penggunaan perisian kursus bestari atau melayari internet yang disediakan agak
kurang memuaskan. Oleh itu, tahap penggunaan komputer di Sekolah Pendidikan
Khas menjadi persoalan yang boleh dikaji, ekoran daripada kajian yang telah
dijalankan di sekolah bestari kerana perlaksanaan di kedua-dua sekolah adalah
berbeza.
No comments:
Post a Comment