Isu bidang Teknologi Pendidikan dalam p&p dan
Pendidikan Khas
Mengintegrasikan komputer
dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru menyediakannya
(Plomp, Brummelhuiz dan Pelgrum (1997)). Persediaan diperlukan termasuk dari
aspek menyediakan bahan mengajar serta untuk setup bahan pada komputer sebelum
kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu mengajar yang banyak, sesetengah guru
mempunyai bilangan waktu mengajar sebanyak 27 waktu seminggu, adalah sukar bagi
guru untuk membuat persediaan mengajar di sekolah dan juga untuk setup bahan
mengajar dimakmal komputer. Guru-guru juga mempunyai beban tugas lain selain
daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu persekolahan seperti
guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua panitia, selepas waktu
persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan, mesyuarat-mesyuarat daerah,
PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek. Situasi ini akan menyukarkan
guru untuk melakukan persediaan yang mantap terutama jika mereka perlu
menyediakan bahan sendiri, sebagai contoh jika guru perlu mendapatkan bahan
dari internet dan untuk memilih bahan yang sesuai kadang-kadang mengambil masa
berjam-jam. Penghasilan bahan pengajaran pembelajaran berasaskan kaedah bestari
memerlukan masa yang lama kerana penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti
supaya bahan tersebut berupaya membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis
dan kreatif, berupaya membuat penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu
memajukan diri sendiri (self access, self pace and self excel). Bahan-bahan
pengajaran atau dalam bestari disebut sebagai pakej pembelajaran juga menitik
beratkan kepelbagaian kecerdasan pelajar, keadaan ini secara tak langsung
memerlukan persediaan yang teliti dan masa yang lama dalam membina pakej-pakej
pembelajaran tersebut.
Kemahiran komputer dan Pengetahuan penggunaan komputer
dalam P&P dan Pendidikan Khas
Proses pengajaran menggunakan ICT menuntut
guru terutamanya guru pendidikan khas supaya berkemahiran dalam membina
persembahan dan mengintegrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan
Powerpoint dengan input-input seperti rakaman suara, memasukan video, grafik
dan bunyi mengikut kreativiti guru. Tidak semua bahan pengajaran telah tersedia
untuk digunakan terus. Dengan adanya kemahiran komputer , guru dapat
mencurahkan ilmu dan kemahiran dalam subjek masing-masing dan kaedah pengajaran
dapat dipelbagaikan, dengan demikian peralatan-peralatan ICT yang dibekalkan
untuk menarik minat pelajar terutamanya pelajar pendidikan khas untuk menimba
ilmu. Guru pendidikan khas perlulah kreatif dengan mempelbagaikan pengajaran
supaya pelajar tidak bosan dan ingin terus menimba ilmu baru. Namun, terdapat
dapatan kajian daripada Robiah & Juhana (2002) menunjukkan penggunaan
komputer oleh guru adalah pada tahap yang minima iaitu sekali sekala dalam masa
sebulan. Namun, terdapat dapatan menunjukkan kebanyakan guru kerap menggunakan
hanya tiga jenis program iaitu pemprosesan perkataan, mengintegrasikan
pemprosesan perkataan dalam pengajaran dan pengurusan fail. Guru-guru jarang
menggunakan pangkalan data, persembahan mutimedia, persembahan grafik, mel
elektronik dan laman web dalam pengajaran.
No comments:
Post a Comment