Apa itu Pendidikan Khas ?
Pendidikan Khas ialah suatu program pengajaran yang direka
bentuk berpandukan ciri-ciri individu untuk memenuhi keperluan individu yang
berpendidikan khas. Matlamat paling penting dalam pendidikan khas ialah untuk
mencari dan membangkitkan keupayaan kanak-kanak berkeperluan khas.
Pengajarannya yang bercorak individu direka untuk memenuhi keperluan
pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan khas
menyediakan peluang pembelajaran yang tidak disediakan dalam kurikulum biasa
atau perkhidmatan sekolah biasa.
DEFINISI PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan khas ialah pengajaran yang direka bentuk untuk
memenuhi keperluan istimewa kanak-kanak berpengetahuan khas (Hallahan
&Kaufman 2000) Mengikut Heward (2000) pula pendidikan khas boleh
diterangkan dalam pelbagai perspektif. Pendidikan khas sebagai intervensi iaitu
proses mencegah, menghapus atau mengatasi halangan yang mungkin
menyebabkan pelajar daripada penyertaan aktif dalam sekolah atau masyarakat.
Oleh itu Pendidikan Khas secara umumnya didefinisikan sebagai kaedah-kaedah
yang dibentuk khusus untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang mengalami
pelbagai kecacatan / kurang upaya. Ia merupakan satu program pendidikan yang ditujukan
kepada golongan kurang upaya dari segi intelek, fizikal dan emosi serta
sosialnya yang tidak mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang normal.
SIAPAKAH KANAK-KANAK KHAS?
Kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak yang sederhana
ataupun biasa (1) dalam ciri-ciri mental (2) keupayaan deria (3) dalam
ciri-ciri saraf dan otot atau fizikal (4) dalam tingkah laku social-emosi
(5) dalam keupayaan komunikasi atau (6) dalam pelbagai kekurangan sehinggakan
ia memerlukan amalan-amalan sekolah yang diubahsuai atau perkhidmatan
pendidikan khas supaya ia boleh berkembang sehingga kemampuan maksima.
VISI PENDIDIKAN KHAS
Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid-murid berkeperluan khas
ke arah kecemerlangan hidup sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
MISI PENDIDIKAN KHAS
Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid-murid
berkeperluan khas untuk menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, berjaya
dalam hidup dan memberikan sumbangan bakti kepada masyarakat dan negara.
JENIS-JENIS MASALAH MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS
- Kerencatan akal
- Masalah Penglihatan
- Masalah Pendengaran
- Masalah tingkah laku/emosi
-Masalah Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
- Palsi Serebral
- Masalah pembelajaran spesifik
- Masalah komunikasi dan bahasa
- Masalah Autisme
- Masalah pintar cerdas
AKTIVITI KOKURIKULUM
Diubahsuai dengan jenis murid berkeperluan khas
PENDIDIKAN KHAS
Di Malaysia, pendidikan khas dikelaskan kepada mereka yang
mempunyai kecacatan seperti cacat penglihatan (buta), cacat penglihatan
(pekak), dan lain-lain. Falsafah Pendidikan Khas menegaskan mengenai
kepentingan setiap orang kanak-kanak yang mempunyai perbezaan dalam diri
sendiri dan antara individu-individu. Oleh itu, pendekatan pembelajaran bagi
setiap pelajar pendidikan khas adalah berbeza-beza dan mengikut kesesuaian
mereka.
PENDIDIKAN KHAS ALIRAN TEKNIK DAN VOKASIONAL
Terdapat dua jenis kategori sekolah di bawah Pendidikan Khas
Aliran Teknik dan Vokasional, iaitu Sekolah Khas dan Sekolah Program Pendidikan
Khas Integrasi. Program integrasi (pelajar-pelajar menyesuaikan diri ke dalam
sistem persekolahan yang tidak menyediakan ruang dan kemudahan untuk
pengubahsuaian) dijalankan dengan kerjasama Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah
harian yang mana sekolah ini dikategorikan sebagai Sekolah Program Pendidikan
Khas Integrasi. Terdapat enam buah sekolah di bawah kategori sekolah ini,
iaitu: Sekolah Menengah Vokasional (EAT) Azizah, Johor Bharu; Sekolah Menengah
Teknik Langkawi, Kedah; Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor; Sekolah
Menengah Vokasional Bagan Serai, Perak; Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah,
Kelantan; dan Sekolah Menengah Vokasional Keningau, Sabah. Sekolah Menengah
Pendidikan Khas Persekutuan Pulau Pinang (SMPKP Pulau Pinang), Sekolah Menengah
Pendidikan Khas Vokasional Indah Pura Kulai (Johor), dan Sekolah Menengah
Pendidikan Khas Vokasional Shah Alam (SMPKV Shah Alam) pula merupakan antara
contoh Sekolah Khas.
Pelajar Masalah Pendengaran (Pekak)
Kajian yang dijalankan adalah melibatkan pelajar cacat pendengaran
dari aliran teknik dan vokasional sekolah pendidikan khas. Berdasarkan kepada
pernyataan Chua Tee Tee dan Koh Boh Boon (1992) bahawa kanak-kanak pekak boleh
dikatakan lebih tepat sebagai seorang yang rosak pendengaran kerana dalam
kebanyakan contoh, ia mempunyai pendengaran separa. Di dalam Sistem Pendidikan
Khas, pelajar-pelajar dengan keperluan khas dalam kategori masalah pendengaran
telah menggunakan Program Pendidikan Khas Bermasalah Pendengaran dimana
murid-murid ini dilatih daripada segi pertuturan dan belajar subjek-subjek yang
dipelajari oleh murid-murid biasa dengan menggunakan komunikasi seluruh bahasa
isyarat.
Pelajar Masalah Penglihatan (Buta)
Masalah penglihatan dari segi pendidikan bermaksud
sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah
penglihatan. Kaedah penyampaian pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu
diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan
pembelajaran dan pencapaian mereka. Kanak-kanak ini memerlukan kurikulum khas
yang khusus dan kaedah pengajaran yang sesuai dengan ketidakupayaan mereka.
Masa mereka di sekolah adalah masa yang amat berharga yang perlu digunakan
sepenuhnya untuk meminimumkan kesan kecacatan terhadap keupayaan mereka. Antara
kaedah pengajaran yang digunakan ialah dengan menggunakan mesin braille serta
kod tulisan braille. Dapat dirumuskan di sini bahawa strategi pengajaran
merupakan antara faktor dalam menentukan kecemerlangan pelajar pendidikan khas,
kerana peranan guru pendidikan khas amat penting dalam menentukan keberkesanan
penggunaan komputer. Dengan pendedahan yang berterusan ke arah membudayakan
penggunaan komputer, ia banyak memberi kelebihan kepada pelajar pendidikan khas
dalam bersaing dengan pelajar biasa. Ini adalah bertujuan mengelakkan pelajar
pendidikan khas ketinggalan ICT, memandangkan perkembangannya yang terlampau
pesat. Oleh sebab itu, peranan pihak sekolah amat penting dalam menyediakan
kemudahan komputer di sekolah. Antara cadangan yang boleh diberikan ialah guru
sepatutnya sentiasa peka terhadap perkembangan teknologi terkini serta
menyertai kursus tentang penggunaan komputer agar dapat mempelbagaikan teknik
pengajaran.
No comments:
Post a Comment